شکوفه بهار

دلايل گريه نوزاد را بشناسيد و از آن‌ها پيشگيري كنيد(قسمت دوم)

1390/5/16 10:25
نویسنده : بهار
406 بازدید
اشتراک گذاری

 

بازندهاز 6 ماهگي تا يك سالگي

    گریه چرا گريه مي‌كنند؟

در 6 ماهگي كودك وقتي دست‌هايش را باز مي‌كند، شما او را در آغوش خواهيد گرفت يا وقتي توپ كوچولويش را به گوشه اتاق پرت مي‌كند شما حتما آن را برايش خواهيد آورد. او در ذهنش در حال ترتيب دادن فهرستي از علت و معلول‌هاست! همزمان شما مي‌توانيد برخي تغييرات شخصيتي را در فرزندتان مشاهده كنيد: ني‌ني شما كه شديدا گريه مي‌كرد، اين روزها خوشحال‌تر به‌نظر مي‌رسد يا برعكس! اگر نگاهي به لثه‌هاي ملتهب او بيندازيد هم علت گريه‌اش را مي‌فهميد و هم گاز گرفتنش را ! نخستين دندان شيرخواران معمولا در سنين 6 تا 10 ماهگي ظاهر مي‌شود و اين موضوع براي آنها بسيار دردناك است.  به علاوه در اين سن كودك در حال آموختن يك مفهوم شناختي نيز هست و آن «دائمي بودن اشيا» است. وقتي شما از جلوي ديد او كنار مي‌رويد، او فكر مي‌كند شما از بين مي‌رويد! بنابراين هر بار كه اتاق را ترك مي‌كنيد مي‌ترسد كه ديگر شما را نبيند! و چون نمي‌تواند شما را صدا كند يا از شما بپرسد كه آيا برمي‌گرديد يا خير؟ از تنها ابزار ارتباطي خودش استفاده مي‌كند: گريه مي‌كند. كم‌كم او ياد مي‌گيرد كه وقتي گريه مي‌كند شما دوان‌دوان به سراغش خواهيد آمد.

                                                 سبز  چه بايد كرد؟  

 خیال باطلبه او ياد بدهيد خودش را آرام كند

يكي از انواع گريه‌ها كه به سادگي قابل شناسايي است گريه ناشي از خستگي است. اين مدل گريه معمولا قطع و وصل مي‌شود. اگر اجازه دهيد تا كودك خودش خودش را آرام كند درس ارزشمندي به او داده‌ايد. اگر دقيقا هر بار كه شما اتاق را ترك مي‌كنيد او گريه مي‌كند سعي كنيد با بازي‌هايي مثل «دالي» مفهوم دائمي بودن اشيا را به او ياد بدهيد. به اين ترتيب هر وقت شما اتاق را ترك مي‌كنيد او مي‌فهمد كه هنوز وجود داريد!

  چشمک هر بار يك چيز را تغيير دهيد

سعي كنيد توجه او را آرام آرام به يك چيز جديد معطوف كنيد اما نبايد كودك را با اسباب‌بازي‌هاي جديد بمباران كنيد! آهسته و قدم‌به قدم پيش برويد.

زبان   به او دندان‌گير بدهيد

هر چند دندان در آوردن نشانه‌هايي مانند زياد شدن آب دهان، التهاب لثه‌ها يا گاز گرفتن دارد اما اين نشانه‌ها در همه نوزادان ظاهر نمي‌شوند؛ بعضي از آنها فقط با گريه كردن نشان مي‌دهند كه در حال دندان درآوردن هستند. مي‌توانيد با قرار دادن دندان‌گير در يخچال و خنك كردن آن به كم شدن درد كودك كمك بزرگي كنيد.

                                                       قهقههقهقههقهقهه

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)

niniweblog
تمامی حقوق این صفحه محفوظ و متعلق به شکوفه بهار می باشد